La mama lu vikingii…

Incepusem sa pregatesc un post lung, cu poze relevante, cu haiosenii si tot felul de patanii, cu explicatii si sfaturi „in caz ca”. Era despre excursia mea de saptamana trecuta in Norvegia. Dar m-am acrit irecuperabil in timp ce-l scriam. Asa ca nu o sa fie nici haios, nici incitant. Ci doar amar. Amar ca gustul pe care mi l-a lasat aceasta excursie. Sfatul meu este sa nu va duceti, decat daca faceti parte din tagma acelor super patrioti imbecili care oricat ar fi de calcati in picioare tot si-ar iubi netarmurit tara. Altfel insa, stati acasa, pentru ca veti pati ca mine. Veti capata blestemul termenului de comparatie. Si urmatorul imbecil care imi va spune ca „lasa mah, ca mai mult sau mai putin peste tot e ca in romania, toata lumea fura, e violenta si nesimtita ca asta e natura omului” am sa-l trimit direct in pizda mamei norvegilor sa vada ca se poate si altfel. Ca se poate sa mergi zambind pe strada fara sa se uite lumea ciudat la tine crezand ca esti sarit de pe fix.

Norvegia este tara unde ministrii isi dau demisia pentru ca nu si-au platit o factura sau o rata personala.

Norvegia este tara balcoanelor deschise la parter, sau deseori ale unor simple usi de sticla la parterul unui bloc care dau direct afara, balconul fiind substituit de verdeata din fata geamului tau.

Norvegia este tara masinilor mici si nu foarte noi si a hainelor de bun gust. Pentru ca sunt bogati si ca individ si ca tara, si deci nu au complexul fomistului roman. Nu au bugatti, ghiuluri, armani, nike, gucci sau alte imbecilitati scumpe si inutile specifice cocalarului si proastei din romania. Gasesti doar cateva astfel de reprezentante pe Karl Johans Gate, printre kebaberii si buticuri de zdranganele, unele chiar vis a vis de biserica in cadrul careia exista o crasma si mai multe magazine. Dar asta e strada turistilor, pe care norvegii nu o viziteaza decat sa haleasca un kebab oslo (care mie nu mi-a placut, avea gust de sampon).

Norvegia este tara in care eu, intr-o saptamana intreaga, am auzit doua claxoane. Doua.

Norvegia este tara in care bosorogii se inghesuie in autobuze ca si la noi, dar cu schiurile in brate si in directia pistelor de ski din jurul oraselor, nu in directia biserica/piata/doctor care la noi sunt toate inevitabil in centru. Si, ducandu-se la ski, nu iti cad in cap, nu vin sa-ti haraie balos si putrid la ureche sa le dai locul cand tu mergi acasa dupa 11 ore de munca.

Norvegia este tara in care 90% din spoturile publicitare la televizor nu sunt spoturi despre tampoane, ciuperca piciorului, mucosolvin, bauturi, mancaruri, detergent, cosmetice cu formule aiuristice pentru femei batute in cap, si multe servicii bancare. Nu. 90% sin spoturile difuzate la ei se milogesc de tine sa donezi bani pentru copii africani, sa NU iti iei masina, sa nu consumi mai mult decat ai nevoie, sa te gandesti la viitorul copiilor tai si al copiilor lor, cu alte cuvinte te indeamna sa fi om.

Norvegia este tara cu magazine pe ale caror rafturi gasesti sub 10% marfa de import.

Norvegia este tara in care cand se taie copaci chiar se planteaza altii in loc.

Norvegia este tara care stie sa isi prezerve si sa isi foloseasca toate atuurile turistice. Si care nu te face sa te simti prost ca turist. Care nu iti cere bani in plus pe camere video sau aparate foto la intrarea unui muzeu. In care parcurile, muzeele, obiectivele turistice in general sunt impecabile. Iar magazinele de suveniruri nu sunt pazite. Nu au 1000 de camere de luat vederi pe metru patrat. Or sa aiba insa, in curand, pentru ca am vazut confrati de-ai nostri. Si consangvini de-ai mei.

Norvegia este tara in care iarna nu vine niciodata pe nepregatite, si nici la ei iarna nu e ca vara. Pe strazi zapada ajungea pana la 20 de centimetri, si totusi masinile mergeau, nimeni nu injura, si nu era nici o pipita isterica si nefututa la colt de strada, cu microfonul in mana in fata unei camere de luat vederi, mancand cacat despre ineficienta autoritatilor in haosul naturii dezlantuite. Da, romani, masina merge si prin 20 de centimetri de zapada. Socant, nu? Si totusi asa e. Iar orasul parea din povesti.

Norvegia este tara unde nu se grabeste nimeni. Nici la munca. Pentru ca ei sunt eficienti. Muncesc mai putin, dar mai bine. Romanul ori o freaca de moare, ori baga ca berila cu biciu pe spate, muncind mult si prost. Iar romanul poate fi dat afara daca intarzie 10 minute. Asa ca se propteste in claxon, se arunca in mijloacele de transport in comun, alearga de parca nu mai exista maine. Acolo am vazut frunti senine pe strada, si priviri limpezi. Si la noi vezi pe strada frunti senine, dar din alte motive. Iar ochii, daca nu sunt goi sunt incruntati, si daca nu tac atunci urla disperare, furie, ura, frica, frustrare…

Norvegia este tara unde oamenii nu sunt spalati pe creier nici de media, nici de politici, nici de religii. Sunt deschisi, directi fara sa jigneasca insa. Sunt asertivi, nu agresivi. Nu au Libertatea, Can Can, OTV si stirile de la ora 5 sa le ocupe 99% din procesoare. Nu au manele, si presupun ca in muzica lor au bunul simt sa fie macar corecti din punct de vedere gramatical. Acolo se demoleaza cladiri pentru a se planta copaci. La noi se taie copaci pentru a se constru biserici si birouri. Acolo jumatate din suprafata oricarui oras mai mare este parc, iar orasele sunt inconjurate de paduri dese si salbatice, parca rupte din povesti. La noi se taie si copacii de pe marginea drumului, iar in cele cateva palcuri de padure schingiuite, sufocate de miristile dezolante din jurul bucurestiului se iese la mici bere si manele, cu carca de gunoi aferenta. Au fost candva codrii vlasiei, popor de imbecili, unii din cei mai mari si mai frumosi ai europei…

Imi e scarba sa mai continui. Imi e scarba si de mine insumi.

La drumul de intoarcere am avut escala la Munchen. Zbor Lufthansa. In avionul catre bucuresti s-a suit un grup mare de „sportivi” cred si niste pipitze de mall dambovitean. Vr-o delegatie ceva. A durat imbarcarea 25 de minute. Numai a lor. Mui, puli, scandal „locu’ meu, ba al meu, mortii ma-tii”. Bagaje puse pe jos in fata usilor de urgenta. Am vazut una din asistentele de zbor, nemtoaica… se tinea literalmente de tample clatinandu-se usor pe picioare. Inainte de decolare toata lumea facea milioane de cruci pe burta. Dupa decolare cineva in fata, din grupul de romani, a borat. Citeam o carte in romana si incercam sa imi ascund rusinea crunta. Va jur ca imi venea sa plang de furie. Dupa aterizare, pe otopeni, a venit socru-miu sa ne duca acasa. Era trecut de miezul noptii… In parcare, pe cand incercam sa indes bagajul in portbagaj exact in fata noastra doi taximetristi erau sa se ia la bataie. Am auzit in 5 minute, in parcarea aeroportului, zeci de claxoane si de injuraturi. Si iar mi-a venit sa plang de furie.

Nu, chiar imi e sila sa continui.

Multumesc din suflet Andreei pentru ca ne-a suportat acolo o saptamana intreaga si o felicit ca a reusit sa scape din cosmarul numit romania si ca a ales o tara ca Norvegia in schimb. Si ii multumesc si pentru ajutorul cu pozele, pe care le puteti vedea in link-ul de la sfarsitul acestui post. Cand si daca voi fi in toane mai bune poate o sa comentam impreuna cateva poze si o sa va povestesc chestiile haioase care ni s-au intamplat acolo. Acum insa nu pot.

Numai bine.

http://chimaira.yagr.com/~lake/alex/

Later Edit:

Cand am ajuns acasa intr-un final apoteotic am fost intampinati cu vestea ca ne-a fost sparta sala de repetitii, si mai bine de jumatate din scule furate. Zeci de milioane, bani stransi cu sacrificii si efort, ca nici unul din noi n-are rude prin parlament. Bani dati ca sa ne facem meteahna de a ne canta durerea si frustrarea intr-o tara care oricum e mai surda decat mortii in morminte.

Cred ca si mortii plang in romania.

Despre warsongu

Udonwannano...
Acest articol a fost publicat în WarSongu. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

25 de răspunsuri la La mama lu vikingii…

  1. Black zice:

    Deci Andrea acolo a ajuns, deh misto. N-au devoie de unu care sa dea zapada de pe trotuare? :(( Desi iti impartasesc sentimentul comparatiei si poate sunt si genul de „super patriot imbecil” sigurul lucru care mi-a ramas din scrisul tau a fost tot lucrurile bune si privite frumos : bunul simt, linistea, zapada si mai ales Padurea! Un lup ca tine tre sa se fi intors tanjind sa ramana. 🙂

  2. warsongu zice:

    o da…as muri fericit intr-o tara ca aia… in padure.

  3. neighbor's goat zice:

    „Nu au manele, si presupun ca in muzica lor au bunul simt sa fie macar corecti din punct de vedere gramatical.” 🙂 🙂

    Sa incerc un „welcome back” timid ? 😉

  4. Luciana zice:

    Aceleasi sentimente le-am avut cind am ajuns, prima oara, in Germania…dar intre timp, mi-a trecut. Am imbratisat principul „schimba ce nu poti accepta, accepta ce nu poti schimba”…Insa la a emigra in Norvegia este intiiasi data cind ma gindesc 🙂

  5. warsongu zice:

    goatie…niciodata nu ma simt prea „welcome” cand ma intorc in plaiu mioritic. Bine ca mai sunt oameni ca voi care-mi mai taie din amar.

  6. Gogu zice:

    Ai o adresa verificata de pizda a mamelor de norvegieni? buhuhuhu

  7. Azra zice:

    vroiam sa te intreb ce mi-ai luat…dar dupa ce-am citit post-ul mi s-a cam taiat macaroana. ne vedem zilele astea la niste brewskies sa-mi povestesti en detail cum a fost.

    apropos, esti mai mult gipsan decat roman. asa ca nu te mai depresa atat

  8. euNuke zice:

    io zic ca tu esti norveg da’ nu te’ai prins pina acu. eu, de pilda, is estonez, am descoperit acu 2 ani cind am ramas captiv 2 zile pe paginile lor cu poze.

  9. Arch_Taistelu zice:

    Chimaira? naspa trupa.

  10. marian zice:

    frumos in norvegia..:)

  11. Staphylo zice:

    Hello. Ce coincidenta. Si unui prieten de-al meu i s-a spart sala de repetitii si a ramas fara jum. din instrumente. In aceeasi perioada. Ce mai, Rromania e tare proasta! Uite de asta, intotdeauna cand ma intorc dintr-o tara straina, civilizata, sunt extrem de deprimata la vederea gunoaielor si mentalitatii de melteni manelisti 😦 Cand am fost in Viena am fost placut surprinsa sa vad tineri de 15-20 ani stransi prin parcuri, cantand la chitari si recitand poezii de dragoste fetelor, cu flori (nu rupte de pe jos) la ureche si pungute in care-si strangeau ambalajele de dulciuri 🙂 Nu cocalari, pitzipoance, nu „mui, puli si zbierete” vb ta! Pacat! Pacat ca ne miram de comportamente care ar trebui sa fie normale si la noi 😦
    Numai bine!

  12. InSanity zice:

    Lumeeee ne scade salaruuuuu mama lor de bulangii de Boci , Baseshti,Tariceni si Geonisti sa le dau la cioc si sa nu le dau la vot decat degetul mijlociu. Vezi ca de spart sala v-a spart-o tot unii de fac repetitii pe acolo asa ca fii geana la ce se mai vinde pe net

  13. alecsei zice:

    superbe pozele…daca ti-a placut asa mult, de ce nu incerci sa te muti acolo?…esti tanar, bascutza cred ca te impinge….nu vad de ce nu…si crede-ma ca-ti inteleg perfect sentimentele legate de romania, fiind si eu in proces de parasire a superbei mahalale…numa’ bine….

  14. Luca zice:

    Mah, dupa ce citi si ma uitai la poze nu ramasai decat cu atat: mi-as pula in ea de Romania cu jegosii ei si mi-as pula in ea de natie de ratati… Mai injura omu….

  15. wellington zice:

    am injurat fo doi ani tzara mea adoptiva. acu m-a cotropit, sunt a ei. acu iubesc exact regiunea shi orashu in care stau, nu altele. simt ca nashterea mea in romania a fost un accident geografic. nu mi-am dorit sa ajung aici, am venit… in vizita, dar acu simt ca am ajuns in sfarshit acasa. nici macar nu mai sunt suparata pe romania. (am iubiut-o & am urat-o mult). nici indiferenta nu mi-e. nu shtiu ce simt fatza de ea. cred ca pentru mine e ca shi cand tzi-ar umbla mama beata prin centru shi te-ar ajuta vecinii s-o duci acasa, s-o culci. n-o dracui, da nici lumina okilor tai nu e, saracutza.

    warsong, poate ca norvegia e casa ta.

  16. Bogdan zice:

    Salutare! Intamplator am ajuns si eu pe aici, nu va cunosc, habar nu am cine sunteti, insa am citit si eu postul asta interesant si desi sunt perfect de acord ca tot ce inseamna Romania este cu cel putin 50 ani in urma a tot ceea ce inseamna Scandinavia, totusi ma incearca un raspuns citind cele scrise mai sus. In primul rand intrebarea mea ar fi: „OK, asta e situatia, si tu ce propui sa facem, sau care crezi ca este solutia pentru a redresa situatia de la noi si a o egala cu cea de acolo?”
    Este foarte simplu sa mergi intr-un loc civilizat, sa ramai impresionat si apoi sa bazai despre cat de urat este la tine in tara (asta nu e nimic nou sub soare) si cat de prosti sunt cei din jurul tau (insa tu oricum nu ai nimic in comun cu ei). Insa tot ce ai facut a fost sa vorbesti o discutie… Pe un ton de parca ai fi singurul roman iesit vreodata intr-o tara civilizata…
    Tu chiar crezi ca se poate face ceva si lumea nu vrea? Chiar nu-ti dai seama ca aici e vorba de radacini, de samanta? Una e samanta de roman, alta de norvegian, iar ADN-ul asta a fost conturat in sute de ani, asa ca orice schimbare majora este imposibila (din punctul meu de vedere). Oricat si-ar dori vrabiile sa devina vulturi, acest lucru este imposibil in mai putin de cateva sute de ani…
    Sau tu crezi ca romanii care sunt acum in viata sunt vinovati de situatia actuala? Eu zic ca nu! Eu zic ca vinovati sunt strabunicul tau, si al meu, si parintii lor… Si vitejii nostri fosti voievozi, mult maritii Stefan cel Mare, si Mihai Viteazu, si toti astia, care impreuna cu stramosul meu si al tau, pe timp de pace stateau cu degetul in cur, mancau, beau si trageau la neveste (nu doar ale lor!). Si apoi erau tare viteji in aparare cand venea turcii/tatarii/rusii peste ei.
    In loc sa faca si ei ca altii, sa calce pe cei din jur (precum francezii, nemtii, englezi, spaniolii, VIKINGII, etc…) si sa se imbogateasca, stramosii nostri au fost „cinstiti” in saracia lor, saracie care mai apoi a degenerat in incultura/prostie/imoralitate catre generatiile urmatoare. Normal ca ceilalti, care cu sabia in mana au furat din curtea vecinului, altfel s-au cultivat. Si si-au sporit bogatia. Si indestulati fiind, normal ca nu a mai fost nici stresati, nici disperati, nici violenti. Au avut timp de progres, de stiinta, de cercetare, de cultivarea spiritului. Insa noi, plecand cu handicapul ca stramosii nostri ne-au lasat o zestre de cacat (la care se mai adauga si pozitia geografica extrem de nefericita – pe langa rusi, turci, etc) trebuie sa ne chinuim sa ne asiguram painea de maine. Asa au facut parintii nostril, asa facem si noi. Poate ve fi ceva mai bine pentru nepotul nepotului meu, nu stiu sigur, insa daca lucrurile vor merge in continuare din inertia progresului est European, cred ca asa va fi…
    Deci, desi sunt de acord cu subiectul din textul tau, nu sunt deloc de acord cu tonul exprimarii. In general nu-I apreciez pe toti cei care se intorc orbiti de pe cate undeva si incep sa turuie despre cat de misto e acolo si cat de mare e cacatul aici, in tara asta imputita plina de retarzi de toate varstele…
    Hai intai sa ne gandim putin inainte de a vorbi/scrie. Hai sa ne gandim la cauzele pt care s-a ajuns aici. Si apoi hai sa gasim solutiile. Orice om capabil sa inteleaga cauzele si sa vada solutiile nu ar improsca atat cu noroi in locul in care s-a nascut si in cei printre care s-a nascut. De ce? Fiindca ar realiza ca nu e vina nici a oamenilor, nici a locului.
    Ce vina are puiul de vrabie ca nu e vultur? Sau ce ar fi daca nu ar exista vrabii, ci doar vulturi?
    Si normal ca puiului de vrabie ii vine sa planga (asa cum ti-a venit si tie) cand vede lumea vulturilor, insa ce-I de facut? Ori ramai printre vrabii, ori devii vrabie intre vulturi. Orice ai alege, perfect nu iti va fi. Insa stii de ce? Fiindca viata e nedreapta omule… nu putem fi toti la fel, nici ca oameni nici ca natii…

  17. Bogdan zice:

    … si fiindca mai am cateva minute libere, voi continua (nepoftit) cu o idee, care se vrea a fi o replica a tendintei de emigrare pe care am observat-o in textul tau (si a raspunsurilor unora dintre amicii de mai sus). Personal ma „amuza” teribil cum unii romani, intelectuali si ceva mai cultivati, decid sa paraseasca Romania stabilindu-se in alta parte (o tara mult mai civilizata, of course), crezand ca prin asta s-au rupt de tot ce inseamna romanism si automat sunt superiori celor care au ramas aici. De asemeni superiori se cred si cei care au numai de gand sa emigreze… candva…
    Desi poate nu va intereseaza, sa va spun parerea mea: credeti ca “romanismul imputit” este reprezentat doar de manele, spartul de seminte la coltul blocului, mici si bere in strada, Can Can, Libertatea si OTV? Voi credeti ca astea sunt principalele defecte ale romanilor? Eu zic ca nu. Eu zic ca astea sunt mici detalii ale inculturii si uneori ale saraciei. Principalul defect romanesc eu il consider EGOISMUL! Marea majoritate a “romanilor adevarati” trag strict pt cascavalul lor, pt binele propriu, spiritul social si consideratia pt cei din jur tinzand catre zero.
    Fie ca e vorba de politicienii nostri mult stimati, de cocalarii de mall ce au facut bani din “afaceri discutabile”, de “oamenii de fotbal” si de multe alte astfel de categorii, toti acestia au ceva in comun cu voi cei care alegi emigrarea ca solutie a problemelor voastre (si apoi va simtiti superiori ca traiti intr-o tara civilizata).
    Ce au in comun intelectualii romani imigranti cu intelectualii romani politicieni, conducatorii nostril de care ne atat de scarab? Egoism teribil, spirit social romanesc zero si rezolvarea situatiei personale pe spatele altora. Da, fie ca esti politician (sau orice alta scarba de omuletz cu influienta in Romania) si furi la greu din tara asta, fie ca (decizi ca nu mai suporti romanismul si) evadezi in alta tara, folosindu-te astfel de munca si eforturile acelui popor (efectiv profiti de oamenii aia si de stramosii lor), eu cred ca diferentele nu sunt mari.
    Te simpatizez ca nu esti manelist, ca nu spargi seminte, ca nu esti violent si nu urli in RATB, insa daca imi spui ca prin fuga ta din tara déjà imi esti superior, eu iti zic ca te inseli amarnic si ca dai dovada de un Romanism mult mai urat decat al meu.
    Ca sa o scurtez… parerea mea este ca daca vrei sa fii un roman cu adevarat mai bun, daca vrei sa faci diferenta, daca simti ca ai ceva de oferit societatii (bun simt, inteligena) atunci ramai aici, comporte-te cum stii tu mai bine, da un exemplu celor din jur. Pune umarul la corectarea sociatatii in care traiesti prin propriul exemplu. Bineinteles ca foloasele efortului tau nu vor fi vizibile in timpul viatii tale (cum am spus si in postul anterior, schimbarea unei sociatati cere mult, multi, f multi ani) insa poate a cincea generatie de la tine va beneficia de efortul tau. Doar asa vei conta, doar asa vei pune umarul ca tara asta sa ajunge din urma pe celalalte.
    Te gandesti ca nu are sens sa faci astfel de efort pt a cincea generatie de la tine? Atunci esti un banal roman, cu nimic mai breaz decat cei pe care ii condamni. Aceste natiuni spre care noi acum privim cu admiratie au fost consolidate de oamnei care se gandeau nu doar la ei, la binele lor, ci si a celor din jur si in special al generatiilor urmatoare…

  18. warsongu zice:

    nu cred ca stau degeaba. si nici nu am emigrat inca, ci raman si incerc sa imi aduc aportul cum si cat pot. prin muzica, prin diverse campanii de ajutorare a celor care au nevoie, plantez cu ai mei un copacel doi din cand in cand, stau pe dreapta scarii rulante, nu scuip pe jos and so on so forth. toate acele nimicuri care sunt luate la misto de romanu cu berea-n mana si micu-n bot. stiu ca as putea face mai mult si mereu incerc sa fac mai mult. si atat din punctul asta de vedere ca nu simt nevoia sa ma justific in fata nimanui.

    insa sa imi spui ca problema noastra este genetica, intiparita in ADNul nostru ca popor este ca si cum mi-ai ridica eugenismul la rang de adevar stiintific suprem, si nu pot fi de acord cu asta. este o idee extrem de periculoasa si te joci cu focul.
    norvegia nu pute de bogatie pentru ca au dat vikingii in cap. daca studiezi un strop de istorie ai sa vezi ca din al 2lea razboi au iesit extrem de sifonati. mai sifonati chiar decat noi. sau uita-te cum a iesit din razboi japonia. sau marele perdant germania. nici asta nu imi pare un argument valid. este evident ca tre sa ai si burtica plina ca sa iti permiti sa fi bonom si jovial, dar la noi fix cei cu burta plina nu intrunesc calitatile unui om civilizat. la noi este o problema de mentalitate parte mostenita parte autodobandita in primult si in primul rand. o mentalitate sustinute puternic de crasa ignoranta si incultura a romanilor din toate paturile sociale. perceptele morale se dobandesc prin cultura, prin educatie adevarata si nu prin indobitocire bisericeasca si vestitii „7 ani de-acasa” petrecuti la tara cu bunicii. daca te uiti la toti mafiotii si cocalarii toti crapa de spirit crestin si de bisericeala. chiar daca numai aparent. si chiar daca este un mod total deficitar, la noi din pacate numai biserica si bunicul face educatie. in scoala se studiaza cu totul altceva. asta e marea noastra problema. cu o educatie corecta putem ingusta prapastia dintre noi si altii chiar si in timpul unei singure generatii.
    asa cum ai spus, incerc si eu si altii sa fim un soi de exemplu prin ceea ce facem. dar am si eu dreptul sa-mi exprim frustarea cand vad ce comite „marea majoritate” in jurul meu, nu?

  19. warsongu zice:

    ah, si prietene, eu nu sunt vrabie. deloc. poate tocmai d-aia m-am simtit atat de bine acolo. acolo eram un om normal intre oameni normali, aici sunt supus criticilor si mistourilor oamenilor adevarati cand dau glas lucrurilor care ma impresioneaza (copii orfani de pilda) in loc sa ma ocup de un shmen sa-mi iau si eu un BMW cu geamuri fumurii ca toti adevaratii. evident in rate, si sa nu am bani de benzina. „casa masa si masina” este educatia data romanului de cei 7 ani fatidici de acasa. si aceste scopuri scuza orice mijloc. daca furi si scapi, esti shmecher si ai valorare. daca te prind si faci parnaie cand iesi esti un zeu in viata. esti temut, adulat si respectat. maneaua si mafia si sisu si puia si alti retarzi iti canta despre cum sa fii smecher. copii nostrii viseaza sa devina gutza sau mutu, astea sunt valorile promovate de media romaneasca. asta vad, si asta vor, cine sa-i judece? in general nu vezi frumusetea unei flori fara a cunoaste uratenia unei buruieni. dar noi traim intre atatea buruieni incat am uitat si conceptul de frumusete a unei flori. noi avem doua alternative. educatia asa cum ar trebui sa fie, sau grapa si plivitul.

  20. Bogdan zice:

    ‘neata! Desi initial aveam de gand sa nu mai scriu nimc (din simplu motiv ca ne afundam intr-un subiect mult prea complex care ar manca mult prea mult timp prin dezbatere si care oricum nu poate avea un sfarsit sau o concluzie finala concreta), sunt totusi cateva idei care imi zburda prin minte si probabil voi avea mai multa liniste dupa ce le astern in scris, asa ca here I am again…
    Cu riscul de a deveni un Gica contra (ceea ce nu-i departe de adevar) am cateva obiectii la raspunsul tau pe care trebuie sa le exprim. Insa inainte de asta vreau altceva sa precizez. Si anume ca ma bucur pt unele randuri pe care le-am citit in raspunsul tau, ca esti unul din cei care incearca sa-si aduca aportul atat cat poate in a imbunatati ceva in jur. Ma bucur cand intalnesc astfel de oameni, se intampla foarte rar, tendinta din momentul asta e sa te incurajez sa o tii tot asa, insa sunt convins ca nu ai nevoie de incurajarile mele pt asta.
    Textul meu a fost cam dur fiindca nu stiam cu cine vorbesc. Din textul cu impresiile tale scandiavice nu puteam deduce mai mult decat ca a mai aparut inca unul care a mers intr-o tarisoara mai rasarita si se intoarce cu impresia grava de wow ce misto e acolo, vai ce de rahat e aici in romania. Am intalnit multe astfel de cazuri (incepe sa devina un laitmotiv) printre amici si colegi si sincer incepe sa-mi fie sila de astfel de oameni care arunca cu impresii simple si care nu fac/gandesc nimic concret in sensul asta si nu vad dincolo de aparenta, de prima impresie (ok, tie iti oferisem o nota in plus pt vocabular si stilul literar, insa ideea tot aia era). Chiar recent vorbisem cu un tip ce se intorsese din austria si principalele lui ganduri erau daca sa emigreze sau sa ramana aici si poate castiga la loto. Si asta in timp ce ingramadea o baba pe scarile tramvaiului, ca sa ajunga el primul la un scaun liber.
    Am inteles perfect, la toata lumea, ca e vorba de frustrare (pe care am simtit-o si eu la primele iesiri), insa ma oftic cand totul ramane la statiul de frustrare si apreciez pe cai capabili sa rastoarte frustrarea in ceva constructive.
    Ok, deci ma bucur ca nu e cazul aici, ca textul e scris de cineva care intr-un fel sau altul chiar face ceva concret pt a schimba ceva, care simte o solutie reala, alta decat a condamna la greu pe cei din jur, incepand de la politicieni si pana la vecinul dobitoc.
    Deci respect pt atitudine si pt obiceiurile atipic romanesti despre care ai scris ca le ai.
    Insa cum spuneam la inceput, am si niste obiectii, cea ma seriosa dintre ele fiind exemplul tau din istorie: „daca studiezi un strop de istorie ai sa vezi ca din al 2lea razboi au iesit extrem de sifonati. mai sifonati chiar decat noi”. NU stiu multa istorie, insa atat cat stiu incerc sa o si inteleg si sa vad dincolo de faptele istorice, eventual efectele lor… de aceea te contrazic enorm la faza asta. Atat Norvegia cat si Gernamia, Japonia, etc… chiar daca ar fi fost distruse complet si presarat sare peste pamantul lor, tot ar fi iesit din razboi mai castigate decat Romania. Parazitul care s-a asternut peste noi timp de 40 de ani, blocand orice evolutie intelectuala si spirituala indobitocind masele este poate urmarea cea dureroasa pe care o poate avea o tara iesita din WWII. Chiar daca Berlinul a fost un morman de caramizi dupa WWII (si probabil la fel si Norvegia) ei au ramas liberi. Nu poti spune ca ei au luat-o de la zero (un razboi, desi e un capitol negru in istorie, nu poate defini, sau redefini un popor cu traditie si mentalitate dezvoltate in sute de ani), poti spune ca acolo a fost o resetare economica, insa atat. Ei au ramas cu mentalitatea dinainte, si avand libertate, au refacut imediat ce au pierdut in razboi.
    Gandeste-te la un mliardar (nascut eventual intr-o familie cu traditie in domeniu) care face bani relativ cinstit (afaceri curate, fara tzepe), deci care are in sange un anumit statut social, o anumita mentalitate, un anumit grad de confort obligatoriu… Chiar daca acel om are o zi/saptamana/luna mai proasta in care pierde 50% din avere, sau chiar totul… acel om nu va muri sarac. Intr-un fel sau altul, intr-o anumita perioada de timp isi va reface confortul, daca are libertatea sa o faca, fiindca stie cum si fiindca oricum nu concepe altfel de viata.
    In schimb altul nascut in canal din 2 aurolaci cel mai probabil tot acolo va muri. De aceea razboiul nu avea cum sa influienteze prea mult mai ales pe acele tari care deja aveau o mostenire sanatoasa de la stramosi…
    Si repet, pierderea lor a fost doar la suprafata. In realitate au ramas liberi, ceea ce conteaza cel mai mult oricand, pt oricine.
    Probabil ca si Romania arata mult mai bine acum daca in timpul WWII am fi primit 3 bombe atomice, insa am fi fost lasati liberi dupa… Probabil ca am fi fost prin anii ’70-’80 unde suntem acum. Mai ales ca putina atitudinea incepusa sa prinda contur, adica inainte de razboi romania trecea printr-o faza buna, liberalii (nu am nici o relatie cu partidele si politica actuala) de atunci fiind probabil ultimii conducatori pe care tara asta i-a avut carora ii durea macar un pic in cot de cei de sub ei…
    Deci nu comparam efectele razboiului asupra unei tari din vest cu una de sub Cortina de Fier, fiindca sunt dezastruos de diferite.
    Si cam atat despre asta (insa oarecum fara sa vreau in randurile de mai sus am subliniat si cauza pe care eu personal o consider a fi cea mai puternica pt tot ceea ce exista azi pe teritoriul acestei tari. Bine, au trecut 20 de ani de atunci si daca eram facuti din alt aluat am fi trecut deja peste asta, insa nu suntem…).
    Si o a doua chestie din raspunsul tau despre care vreau sa comentez… „perceptele morale se dobandesc prin cultura, prin educatie adevarata si nu prin indobitocire bisericeasca si vestitii “7 ani de-acasa” petrecuti la tara cu bunicii”. Aici nu tin neaparat sa te contrazic (fiindca ai continuat cu „chiar daca este un mod total deficitar, la noi din pacate numai biserica si bunicul face educatie”), ci mai mult sa completez.
    Nu cred ca educatia bisericeasca si a bunicilor e un lucru rau (cum ai spus si tu, rau e ca asta e singura educatie primita). Intamplator sau nu, eu sunt unul din cei crescuti de bunici la tara pana la 7 ani (undeva prin inima moldovei, aproape de carpati) si tarat la biserica in fiecare duminica. Asa ca in frageda copilarie pe langa basmele culese de Ispirescu citeam in egala masura si carti religioase. Deci, oarecum, fiind in cauza pot vorbi despre subiect fara a bate campii. Nu stiu care sunt cunostintele tale religioase (sunt insa convins ca ne-nule) insa sper ca esti de acord cu mine ca nu e nimic rau in educatia religioasa atat timp cat e inteleasa asa cum trebuie, atat timp cat iei de acolo atat cat trebuie (trecut prin filtrul ratiunii) si daca e administrata atunci cand trebuie si cat trebuie. „daca te uiti la toti mafiotii si cocalarii toti crapa de spirit crestin si de bisericeala” – eu nu cred ca motivul pt care ei au ajuns aici este ca au fost dusi la biserica de mici :). Cred ca prea bine stii, religia prin ceea ce promoveaza (ca atitudine si nu simboluri) e un lucru cum nu se poate mai bun, e „conspiratia pozitiva” nascocita pt a tine masele intr-un echilibru acceptabil fara de care nu ar mai exista nici o ordine in lume. Din pacate totul a degenerat (popi, putere, cruciade, inchizitie) si a ajuns unde a ajuns, insa chiar si asa, referindu-ne strict la educatia din cartile de probfil nu putem desprinde decat inavataturi bune („nu fura, nu ucide, nu pofti la bunul altuia” and so on). Asfel educat (cu adevarat) un om nu ar ajunge mafiot. Insa dupa cum ai spus, asta a fost doar o educatie de suprafata oferita de niste parinti/bunici destul de retarzi la randul lor. Concret… educatie haotica, rezultat zero. Si revenim la ADN si la aluatul din care suntem facuti si anume ca (indiferent ce cei 7 ani de acasa) in general romanul nu are in instinct placerea de a adauga aducatiei lui si al 8-lea an, al 9-lea, etc… Fiindca indiferent ce primesti in primii 7 ani, sau de sistemul educational de care apartii, cel mai important este sa ai dorinta educarii permanente (de multe ori autodidact). Important e sa te nasti cu nouronul ala suplimentar care sa-ti spune ca e grav daca a trecut o zi in care tu nu ai invatat ceva nou, in care nu te-ai mai rafinat putin.
    In rest nu cred ca are sens sa discutam aici despre sistemul de valori actual, gen sisu, maneaua, jiji si otv-ul, smenul si parnaia fiindca sunt prea evidente…
    Iar ca solutie tu promovezi educatia… corect si de acord cu tine, insa…. alta decat cea pe cont propriu eu nu vad realizabila prea curand. Cine sa implementeze o noua educatie (?) cand sefii de la invatamant confunda personajele lui caragiale cand fac subiectele de teza unica (sau ce o fi fost atunci, acum cateva saptamani), cand inca traim intr-un sistem bazat pe pile, nepotism, spagi, etc, etc…
    Cum “pestele de la cap se impune”, totul ar trebui schimbat de la condurece, guvern, etc… insa cu cine sa ii schimbi? Nici nu ai cu cine vota iar pe mine personal ma apuca greturile cand incepe campania electorala.
    Eu cred ca pt o foarte buna bucata de vreme de acum incolo orice roman il iei si il pui acolo sus va face in continuare aceleasi aberatii ca si cei de acum sau cei care au fost. Ca asa e in ADN (indifferent cat ma contrazici aici). Chiar daca se trezeste pe acolo unul mai entuziast, tinerel si bineintentionat, e inlaturat imediat de bosorogii aia burtosi, fosti turnatori sau membri de partid pe vremea parazitului regim.
    Asadar prietene, atat timp cat in frunte nu vom avea un nou Tepes, lucrurile nu se vor schimba prea repede. Nici educatie, nici mass-media (care tinde sa devine un virus de indobitocire mai puteric decat orice altceva). Si un nou Tepes nu vom avea, asa ca singura solutie si speranta consta in cei care (cu un strop de educatie adevarat primit de cine stie unde si un pic de spirit social) decid sa ramana aici, sa indure tot ce-i rau in jur, sa nu se dea batuti si sa emane in jurul lor acel parfum placut al civilizatiei (normale), a omeniei si al bunului simt, cu speranta ca vreun pustan pubertin va lua exemplu lui si nu al golanului din tramvai cu lantul cat pumnul la gat, cu telefon smecher (manele la maxim) inconjurat de 2 fufe indoielnice cu negreala sub unghii… (desi e foarte greu sa asimilezi un exemplu pozitiv cand prin definitia oricarui om de pe pamant – nu doar roman – mult mai usor se asimileaza raul decat binele). Atat pustanul cat si bosorogul comunist pot invata din comportamentul unor tineri iar eu traiesc cu speranta ca chiar se intampla asta (asta fiind unul din motivele – insa nu principalul – pt care nu am plecat ci am decis sa-mi duc zilele aici si sa dau din mine tot ce-i mai bun posibil).
    Deci da, educatie… asa cum ai zis si tu, insa din pacate traim in epoca in care educatia trebuie furata, transmisa pe alte cai, raspandita cu efort de la om la om. Noroc ca avem internetul, probabil singura chestie buna de care se poate bucura Romania democrata.
    De aici unii mai pot invata, daca stiu sa aleaga…
    Dupa cum am spus la inceput, e un subiect fara inceput si fara sfarsit, asa ca o sa fac in efort sa ma opresc inainte de a deveni penibil de plictisitor.
    Asadar, mult noroc in ceea ce faci, in ceea ce promovezi si in ceea ce speri. Si daca ne vom mai intersecta vreodata, sa fie intr-un ceas cat mai bun…

  21. warsongu zice:

    asa sa fie. respect.

  22. ikoupon zice:

    Ai dreptate in tot ce zici legat de norvegia. Si eu am fost pe acolo cateva zile (job-related).
    Ce ai omis sa spui e ca o tzara in care oamenii par cu cel putin 5-8 ani mai tineri (eu aluia de la hotel era sa-i zic sa il cheme pe taica-su ca nici nu se barbierise prima data, noroc ca am vazut verigheta de pe deget).

    Sunt oameni educati, dar asta le vine din alte parti. Ai omis sa spui ca norvegia are PIB-ul cel mai mare din lume, ca e o tzara cu resurse de petrol, minereuri, lemn, pescuit. Turismul la ei nu e chiar asa important (nu se axeaza pe asta). La resursele care le au, sunt doar vreo 4 mil de locuitori din cate imi amintesc, salariile incep de pe la 2500Eur (cred ca se referea la o femeie de servici daca imi aduc bine aminte – discutia era cu un coleg norvegian). Taxele sunt foarte mari (toti norvegienii care ii cunosc se plangeau de asta) si viata e foarte scumpa (eu mi-am luat o geaca de carpa de acolo ca era frig si eu eram imbracat pt zone exotice si am dat 120Eur pe ea – mi se pare super mult , in conditiile in care cu banii astia imi iau din romania o geaca de piele – diferenta e ca ei isi permit oricum).
    Chestia cu masinile, e tot la fel pornita de la guvern – sunt taxe foarte mari de drum, si accize la carburanti, iar pe partea ailalta masinile mici platesc putin, iar cele electrice nu platesc nici o taxa (au chiar la benzinarii prize de alimentare moca).

    La job, am ajuns cu 30 min mai tarziu (era oricum o chestie sa ne intalnim) – eram emotionat, insa cand am ajuns acolo nu era nimeni, apoi la 1 era pauza de o ora , pauza de masa, si la ora 3 deja era gol in firma (in total cred ca lucrau vreo 6 ore). Din pacate eu nu sunt de aceeasi parere cu tine, ca sunt mai eficienti … e drept nu sunt stresati, si nu am vazut pe nimeni sa alerge disperat prin sediul firmei (si era o firma foarte mare), si nici pe cineva sa tipe, toti zambeau, povesteau, mergeau pe coridor parca se plimbau prin parc (in romania colegii mei alergau disperati). Spun ca nu cred ca sunt eficient, pt ca pe domeniul meu, echipa din norvegia nu s-a miscat asa repede pe cat ma asteptam (desi erau vreo 4-5 oameni – nu vreau sa intru in detalii totusi, e doar o opinie).

    Ca si concluzie, eu unul cred ca e tzara unde merita sa traiesti – cu siguranta nu poti aduna bani (da asta e mentalitatea noastra a romanilor), dar la fel de sigur vei trai extraordinar, relaxat, cu vacante, inconjurat de bun simt, mergand pe strazi curate, inspirand aer fara praf, intr-o lume in care oamenii sunt diferentiati/evaluati dupa modul in care gandesc si cum se comporta, nu dupa masina pe care o conduc.

    Iar legat de patrioti …. well … am trait in comunism, am fost indoctrinati cu asta … eu unul pana sa ies din tzara ii consideram pe cei care plecau in alte tzari sa munceasca tradatori sau lasi … Acum cand am vazut diferentele clare intre Romania si orice tzara (da orice tzara, si am fost pana acum in 7 tzari din europa si una din africa) , inteleg de ce altii pleaca. De fapt cred ca aia care pot pleca, si se pot adapta (eu unul trebuie sa recunosc ca ma adaptez mai greu printre straini) sunt fraieri ca nu pleaca. Merita!

    Bafta

  23. momo zice:

    foarte foarte nice articolul. E trista diferenta asta intre Romania si V…:-<

  24. Bogdan zice:

    Azi am ajuns pe blogul tau, pornind de la cel al lui Ciutacu, si imi place sa vad ca nu sunt singurul care VEDE ce se intampla in jurul lui…La postul asta cu Norvegia aproape ca mi-a venit sa plang, pentru ca stiu exact despre ce vorbesti. De fiecare data cand ma intorc in tara din delegatii imi vine sa urlu. Tu ai vazut doar Norvegia…incearca sa vezi TOATA Europa de Vest si la fiecare 2 saptamani sa vii acasa un weekend. Daca nu ti se dubleaza firele albe de par…spune-mi si mie cum faci…

Lasă un răspuns

